Trebåtentusiaster

Patria / Belgica

Jørgen Jørgensen/Brincks Verft Svelvik

Los-sønn, Skipper og gårdbruker Jørgen Jørgensen begynte å bygge båter på egen eiendom i nordenden av Batteriøya rundt 1850. Han bygde totalt 5-6 båter. En konstruktør/byggmester Antzeen var verftsmester. Til Jørgensens fortvilelse rigga han, mot normalt, båtene ferdige med master og alt dekksutstyr på beddingen. Jørgensen gikk konk rundt 1870, men Antzeen drev videre på konkursboets premisser. Etter et par år kjøpte Reder/Verftseier Christian Brinck (ref Brincks Kran) fra Oslo verftet på auksjon av konkursboet.  Arntzeen fikk tilbud om å fortsette som sjef, men takka nei og starta opp for seg sjøl rett nord i strømmen. Brinck holdt det gående i ca 20 år.

Jørgensen og Knutsen Verft på Holmen i Drammen:

Skipsbygger Jens  Jørgensen fra Åsgårdstrand og Reder Knutsen i Drammen etablerte «Jørgensen og Knutsen Verft» på Holmen. Der ble det bygd ca 150 skuter. Verftsmester og konstruktør av ca 50 av dem var vår mann: JOHAN CHRISTIAN JACOBSEN ! Mange av båtene han konstruerte her, dukker opp igjen i bruk i utforsking av både Arctic og Antarctic

JOHAN CHRISTIAN JACOBSEN:

En bauta som båtbygger for sel/hvalfangst og forskning det er skrivi svært lite om, men er noe av hva jeg har surfa fram:

Født i Stavern og gått i læra hos Marinen. Han dukker opp på nettet første gang på Holmen hos Jørgensen og Knutsen som konstruktør og verftsmester. Når de legger inn årene, starter han som mester/konstruktør hos Brinck i Svelvik. Der blir han til de også legger inn årene (stål…klinking…. steam.. og all verdens ufysligheter på gang)

Videre i jobb som Mester hos Christensen i Sandefjord som hadde samla flere små verft til Fremmes.

Ca 10 år etter ombygging av Patria er de Gerlache i Sandefjord igjen og får JCJ  til å bygge «Cruiselineren Polaris for seg. Den båten ble senere Shackeltons «Endurance». Bygd, men ikke tegna av JCJ.

PATRICA/BELGICA:

Kontrahert av selskapet Patria i Oslo for sel og hvalfangst (Bottlenose) i Arctic. JCJ tegna, konstruerte og bygde båten etter lesten fra hva han bygde ca 4-6 av i  Drammen.

Adrien de Gerlache og Danco (Geofysiker på ekspedisjonen) fant blant flere båter Patria i opplag i Tenvik. Selskapet Patria var oppløst, og siste skipper hadde forkjøpsrett på båten. De Gerlache fikk kjøpt båten etter forhandlinger med skipperen. Tenvik var opptil  1960-åra opplagsplass for sel og hvalfangstskuter i sommerperioden for de Antarktisbaserte. (Ref. Broder’n som bor innafor Håøya:. Der lå de så en kunne gå tørrskodd over sundet helt til gjengen i Sandefjord og Tønsberg hadde tømt Sydishavet for hval ! )

Tre verft ble vurdert for ombygging. Det beste anbudet ble gitt av Framnes.

JCJ, nå big boss på Framnes i Sandefjord, fikk jobben med å bygge om og rigge «sin egen båt» til en tur til Antartic. Amundsen og Nansen traff hverandre for første gang på Framnes.

De neste åra, 1897-1899 som Belgica, er veldokumentert. Ref Amundsens dagbok + +

Etter dette chartret en velbemidlet franskmann, Duc d’ Orleans, Belgica for flere ekspedisjoner i Arctic. Han hadde Adrien de Gerlache som kaptein for en periode. Franskmannen kjøpte etterhvert Belgica. Båten bedrev vekselvis hval/selfangst mellom et par-tre vitenskaplige turer i Arctic. Ett par kilder sier også at Belgica hadde turer som cruisebåt i Middelhavet før den ble solgt til Store Norske ved utbruddet av første verdenskrig. De døpte Belgica om til Isfjord av praktiske årsaker. Belgia var okkupert av Tyskland, mens Norge var nøytralt. Man ville forhindre Britiske angrep på båten.

Isfjord gjorde 5 turer tur/retur Spitsbergen-Tromsø med kull og passasjerer før Store Norske konkluderte med at skuta var ubrukelig uten omfattende ombygging. På verftet i Tromsø ble rigg og det meste av tekniskt utstyr fjerna. Pga krangel mellom Store Norske og verftet ble båten liggende der i ca 2 år før Kristian Holst fra Harstad kjøpte skuta i 1918. Firmaet hans skulle bruke båten som lekter. Båten fikk også tilbake navnet Belgica. Fram til andre verdenskrig ble båten (lekteren) flittig brukt som fiskeforedlingsfabrikk, trankokeri, transport av tørrfisk til Bergen og salt i retur for å nevne noe.

Ved utbruddet av andre verdenskrig leide Holst ut Belgica til engelskmennene i Harstad. De brukte den til lagring av ammo. Da alt gikk åt skogen i 1940, og de stakk hjem, senka de Belgica med 35T ammo. Der ligger skuta i dag minus ankeret som ble donert Polarmuseet i Tromsø….tror jeg.

Gallery
rosa-1
KONTIGENT
Husk og betal din kontingent på kr 200, med en gang, det letter vårt administrative arbeid! Konto 7159 05 36169 og husk å skrive på ditt navn og båtnavn!
INFO OM BÅTER
Send informasjon og bilder om båtene deres til: unni@zesting.no Ta med navn på Båten (selvsagt)- navn på Skipper - navn på Matros (er)- Havn - teknisk informasjon om båten - historie - og BILDER. Litt er bedre enn ingenting!
Går det – så går det!