Trebåtentusiaster

Vi gratulerer Kyrre Kanon og M/S Ragnar

Nautica gratulerer Kyrre Kanon og M/S Ragnar med Prisen for det mest lovende restaureringsprosjekt under kystens landsstevne og grunnlovsjubileet

MS Ragnar

Presidenten & Generalsekretæren uttaler;

Vi tenker at Kyrre har gjort helt rett!

Ære være Kyrre som beholder navnet M/S Ragnar som folk langs Norskekysten er familiær med.

1.           Til det mest lovende restaureringsprosjekt
Dette fartøyet var bygd på eit verft i Gøteborg i 1868 Den kom til hermetikkbyen Stavanger i 1885 Der vart den bl a brukt som føringsbåt, fraktebåt og passasjerer. Den vart brukt som ferge i Stavanger frå 1954 -1970. På slutten av sin yrkeskarriere var den med inn i den nye oljealderen på Vestlandet – der den vart brukt i transportarbeid til Condeep-platforma. Opphaveleg hadde fartøyet ein 10 HK dampmotor. Motoren som står ombord i dag vart satt inn i 1954 og er ein 40 HK Wickman semidiesel med oppfyringstopp. Dagens eigar kjøpte båten frå Mongstad i 1990. han har brukt tid på å bestemme seg for kva periode han skal føre båten tilbake til. Han er no godt i gong med å rehabilitere den tilbake til fergeperioden – Og har mykje kjekt arbeid framfor seg. –  Ferga heiter «Ragnar» – og det er same namnet den alltid har hatt. Og den tilhøyer Kyrre Alexander Gripstad frå Jeløya Kystlag

MS Ragnar 2

Det var et svært godt valg, Kyrre var synlig stolt og kry og det var flott at han fikk denne etter så mange år med utgifter og arbeid. Båten så ut som en T Sil når den ble løftet på land og sandblåst, meste parten av skroget ble av vår kjære Nautica medlem Hukleberry Finn Plukkerud sveiset opp og det var ikke mange av oss som trodde han ville komme i mål den gang.

Fra Moss Avis: Restaurert Passasjerfartøy

Fra Skipsarkivet: M/S Ragnar

 

 

Gallery
nyttaar07
KONTIGENT
Husk og betal din kontingent på kr 200, med en gang, det letter vårt administrative arbeid! Konto 7159 05 36169 og husk å skrive på ditt navn og båtnavn!
INFO OM BÅTER
Send informasjon og bilder om båtene deres til: unni@zesting.no Ta med navn på Båten (selvsagt)- navn på Skipper - navn på Matros (er)- Havn - teknisk informasjon om båten - historie - og BILDER. Litt er bedre enn ingenting!
Går det – så går det!